torsdag 29 april 2010

Valborg

Hej allesammans! har varit upptagen med skola samt legat hemma med en jobbig huvudvärk, så här inne har det inte skett något på några dagar ^^

Valborg närmar sig med raska steg och har du tänkt att hålla i en fest, så kan jag ge dig några generella tips:
  • Man behöver inte ha massor med mat för att festen skall var lyckad. Det kan vara allt från plockmat till snacks, välj fritt mellan dina val!
  • Planerar du att göra någon "fancy meal", så planera i förväg och förebered väl inför kvällen.
  • Duka bordet fint så det känns välkomnande ^^ Alltid en bra känsla!

En recept som brukar gå hem hos de flesta är färsfyllda baguetter:

Bröd: 2-4 baguetter, 125 g smör, 1 dl hackad persilja, 4 vitlöksklyftor eller 2 krm vitlökspulver

Färs: 2 stora gullökar, 4 msk margarin, 1 kg blandfärs, 1 tsk svartpeppar, 2 tsk salt, 4-5 dl chilisås, 4-6 dl riven ost

Tillagning:

  1. Sätt ugnen på 250 grader
  2. Dela baguetterna på längden i halvor
  3. Blanda 135 g smör med persiljan och de pressade vitlöksklyftorna (vitlökspulver)
  4. Bred vitlökssmöret på brödhalvorna
  5. Lägg bröden på plåtar
  6. Hacka gullöken
  7. Bryn lök och färs köttet i en stekpanna
  8. Smula sönder köttet medan den bryns
  9. Krydda med salt och peppar
  10. Fördela färsen på brödhalvorna
  11. Ringla chilisåsen över och strö över osten
  12. Gratinera baguetterna cirka 10 minuter tills de fått en fin gyllenbrun färg

Njut!

//Jessika

8 kommentarer:

  1. sv: okej jag ska vara med min mamma och pappa tror jag :)

    SvaraRadera
  2. Renoveringen har stått stilla pågrund av att vi har torkat sovrummet men i helgen ska vi köpa gipset och lite annat på Byggmax. Samt att jag ska börja plocka ner alla grejerna från hyllorna osv.

    Jag kan tänka mig att de tar och renoverar din skada precis innan du flyttar. Vad ska du göra på Valborg?

    Önskar dig en fin fredag och Valborg.

    SvaraRadera
  3. Ja, vi får hoppas det, men man vill ju gärna få det fixat.

    Vad roligt att spendera Valborg med familjen! Skulle jag med vilja göra men vi bor inte så nära varandra. Bor din familj i Linköping?

    Tack. :)

    SvaraRadera
  4. Åh, vad roligt att de kommer upp! Ja, det är en bit att åka, vet hur det är att ha familjen en bra bit bort.

    Önskar dig en trevlig Valborg med familjen.

    SvaraRadera
  5. Fan vad kommentarer du får, skoj:D det där receptet var länge sedan jag åt faktisk, enkelt och gott! ses om nio och en halv timme:D

    SvaraRadera